آخرین اعزامی

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (پس [بدان که] با دشوارى آسانى است-With difficulty is surely ease.)

آخرین اعزامی

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (پس [بدان که] با دشوارى آسانى است-With difficulty is surely ease.)

آخرین اعزامی

باسلام خدمت شما دوست عزیز ، این وبلاگ صرفا برای باهم بودن و در دسترس گذاشتن مطالب جالب و خواندنی ایجاد شده است-ممنون میشم بعد از بازدید ،نظر شمارو در مورد این وبلاگ و مطالبش بدونم ، نظر یادتون نره . همیشه بهشتی باشید -امیرحسین

طبقه بندی موضوعی

پیوند معنوی پیامبر و امام معصوم (علیه السلام) را باید در حقیقت ولایت جستجو کرد، زیرا باطن نبوت همانا ولایت الهی است که این منزلت کبری مشترک بین رسول الله (صلی الله علیه وآله) و امام است . البته اختصاص وحی تشریعی به رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و امتیاز ویژه آن حضرت که پایه تقدم و مایه ترجح آن ذات مقدس نسبت به همه امامان معصوم (علیه السلام) است، هم چنان محفوظ خواهد بود .
چون از لحاظ ولایت که پشتوانه نبوت است، رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) سهیم اند لذا می توان وجود گرامی علی بن ابیطالب (علیه السلام) را به مثابه جان مبارک نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) تلقی نمود . در این رابطه به دو نمونه نقلی بسنده می شود:



اول: آیه مباهله: «فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین؛ پس هر کس با تو درباره عیسی (علیه السلام) در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به وحی خدا به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما بخوانیم فرزندان و زنان و نفوس خود را تا با هم به مباهله برخیزیم، یعنی در حق یکدیگر نفرین کرده و در دعا و التجا به درگاه خدا اصرار کنیم تا دروغگو و کافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم .» (1)
در این آیه طبق نقل مورخان صدر اسلام، و مفسران نامدار، حضرت علی (علیه السلام) به منزله جان رسول گرامی تلقی شده است .
دوم: حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «انک تسمع ما اسمع و تری ما اری؛ یعنی تو می شنوی چیزی را که من می شنوم و می بینی چیزی را که من می بینم » (2) ، و حضرت علی (علیه السلام) در این باره فرمود: «اری نور الوحی والرسالة واشم ریح النبوة؛ یعنی من نور باطنی و معنوی وحی و پیامبری را با چشم ملکوتی می بینم و بوی غیبی نبوت را با شامه دل ادراک می کنم » (3) ، و چون مهبط وحی الهی همانا قلب مطهر رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) است: «نزل به الروح الامین × علی قلبک لتکون من المنذرین؛ یعنی جبرییل روح الامین و فرشته بزرگ خدا نازل گردانید و آن را بر قلب تو فرود آورد تا خلق را متذکر ساخته و از عذاب خدا بترسانی . » (4)
اگر حضرت علی (علیه السلام) بخواهد نور وحی و رسالت را با بصیرت قلبی ببیند و بوی نبوت را استشمام نماید، حتما باید در محدوده جان رسول گرامی (صلی الله علیه وآله) با آن حضرت، پیوند غیبی داشته باشد و همین معنا مصحح تنزیل روح علوی به منزله روح نبوی - علیهما آلاف التحیة والثناء - خواهد بود .
البته منشا همه این آثار مثبت، همانا این است که حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) انسان کامل، خلیفة الله و مظهر تام همه اسمای حسنای الهی است، لذا همتای مجموع نظام کیانی از یک سو و کفو و هم سنگ قرآن کریم از سوی دیگر و به مثابه جان رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) از سوی سوم خواهد بود و این همان کون جامع حضرات خمس است .


1. آل عمران، آیه 61 .
2 . نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه) .
3 . همان .
4 . شعراء، آیه 194 .   --

منبع: آیة الله جوادی آملی - تنظیم و تدوین: حجة الاسلام والمسلمین محمدرضا مصطفی پور ،پاسدار اسلام ؛ اسفند 1379 و فروردین 1380، شماره 231 و 232 ؛ص 6.


نظرات  (۴)

۱۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۵۸ علی اکبر قلیچ خانی

سلام برادر، ممنون از نوشته خوبت.

برو ای گدای مسکین در خانه علی زن

۲۸ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۵۲ یوسف تهرانی

حلول ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن ، ماه عبادتهای عاشقانه

نیایشهای عارفانه و بندگی خالصانه را به شما تبریک عرض میکنم ...

التماس دعا

۰۳ تیر ۹۴ ، ۰۲:۰۱ حمید صحراپور
با سلام و عرض ادب؛
دین کالا؛ فروشگاه اینترنتی کتاب های مذهبی، دفاع مقدس و محصولات فرهنگی؛ به همت جمعی از جوانان مسجد صاحب الزمان(عج) مهرآباد جنوبی نزدیک به دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده است.
این سامانه با هدف دسترسی آسان علاقمندان به کتاب های مذهبی، دفاع مقدس و محصولات فرهنگی به بانک اطلاعاتی جامع با قیمت مناسب و ارسال سریع در صدد است تا با کمک شما به اعتلای فرهنگ کتاب خوانی کمک کند.
جستجوی موضوعی و مشخص کتاب علاوه بر دسته بندی های مختلف ( براساس عنوان کتاب، نام نویسنده، ناشر و ...) جهت سهولت دسترسی مخاطب از دیگر قابلیت های این سامانه می باشد.  از جمله ویژگی های سایت مرجع تامین کتاب های مذهبی و دفاع مقدس عبارتند از:    
** دریافت نماد اعتماد وزارت صنایع و ثبت در سایت ساماندهی و پیوندها
** خرید اینترنتی کتاب از هر ناشر و ارسال به سراسر کشور در کمترین زمان     
** امکان سفارش دهی تلفنی     
** ارسال کتاب از طریق پیک (ویژه شهر تهران)     
** تامین کتب جهت کتاب فروشیها، مدارس، دانشگاهها، مدارس، حوزات علمیه و ...     
**  تنوع در پرداخت (کارتهای اعتباری بانک های عضو شبکه شتاب، واریز به حساب کارت به کارت و یا پرداخت فیش نقدی در شعبه)     
**  پاسخگویی و پشتیبانی برخط   
**  آخرین اخبار و اطلاعات کتب منتشر شده 
این سامانه با همکاری بیش از 200 ناشر در 200 دسته بندی مختلف کتب و محصولات فرهنگی و با قریب 10.000 عنوان کتاب، آماده ارائه خدمات به هموطنان سراسر کشور می باشد.

افتخار داریم شما را در سایت خود و درقسمت"لینک دوستان" با بازدید بالا پیوند کرده ایم و از شما تقاضا داریم ما را با نام "فروشگاه کتاب دین کالا" پیوند کرده و در رسیدن به هدف اصلی که همان اعتلای فرهنگ کتاب خوانی باشد همیار ما باشید.

همچنین کد تخفیف: 3002  کدی است که بعنوان هدیه ای ناقابل برای شما در نظر گرفته شده است و خدمت شما تقدیم می گردد.
بسیار سپاس داریم.

۱۶ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۳۷ گروه فرهنگی صبح امید
عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی