آخرین اعزامی

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (پس [بدان که] با دشوارى آسانى است-With difficulty is surely ease.)

آخرین اعزامی

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (پس [بدان که] با دشوارى آسانى است-With difficulty is surely ease.)

آخرین اعزامی

باسلام خدمت شما دوست عزیز ، این وبلاگ صرفا برای باهم بودن و در دسترس گذاشتن مطالب جالب و خواندنی ایجاد شده است-ممنون میشم بعد از بازدید ،نظر شمارو در مورد این وبلاگ و مطالبش بدونم ، نظر یادتون نره . همیشه بهشتی باشید -امیرحسین

طبقه بندی موضوعی

درباره زیارت ناحیه مقدسه

سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹ ب.ظ

 درباره زیارت ناحیه مقدسه 



«السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل...» زیارت ناحیه مقدسه، خونگریه و سوگنامه حضرت مهدی (ع) و مرثیه بلند آن بزرگوار بر مصائب و رنج های جدش، ابا عبدالله الحسین (ع) در عاشورا است. این زیارت، ترسیم و توصیف لحظه های شهادت ابا عبدالله (ع)، غربت و مظلومیت اهل بیت (ع)، معتبرترین، مستندترین و بلندترین روضه ای است که از زبان معصوم منتقم و خونخواه سید شهیدان به ما رسیده است.

 زیارت ناحیه مقدسه منتسب به امام زمان (عج) و خطاب به سید الشهدا و شهدای کربلاست.

زیارت ناحیه مقدسه در سال 252 هجری از ناحیه مقدس حضرت‏حجت‏(عج‏) روایت و به دست‏ شیخ محمد بن غالب اصفهانی صادر شده است. متن‏زیارت، خطاب به سید الشهدا و شهدای کربلاست و نام یکایک آنان، اغلب با ذکر اوصاف ‏و خصوصیاتشان و نیز اسامی قاتلان آن شهدا در آن آمده است.

این زیارت با عبارت ‏"السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل" آغاز می شود. متن زیارت، در کتاب اقبال سید بن‏طاووس، ص 573 و نیز در بحار الانوار،ج 98،ص 269 نقل شده است.


* این زیارت نامه شامل هشت بخش است:
1. سلام بر انبیاء و اولیاء، 2. سلام بر امام شهید و صحابه فداکارش. 3. آرزوی زیارت امام حسین (ع)، 4. طرح اوصاف، ویژگی ها و سیرت امام حسین (ع) و تأثیر شهادت آن حضرت، 5. طرح نهضت و انقلاب مقدس اباعبدالله (ع). 6. توصیف صحنه کربلا، شهادت، رنج ها و مصائب بازماندگان و قافله اسیران، 7. تحلیل بازتاب حادثه کربلا و غربت اسلام پس از شهادت و سوگواری کائنات و موجودات در شهادت اباعبدالله (ع)، 8. نیایش، دعا و طرح درخواست های امام زمان (ع) با پروردگار. 
این زیارت در کتاب اقبال سید بن طاووس، ص 573 و نیز در بحارالانوار، ج 98، ص 269 نقل شده است. 

سمت اول زیارت شامل سلام بر انبیای الهی از آدم تا خاتم به همراه اشاره به برخی ویژگی های ایشان است. قسمت اول زیارت با سلام بر آدم شروع می شود و به 23 نفر از انبیاء از آدم تا خاتم اشاره می کند و بعد هم به امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اشاره می شود.

در قسمتی از زیارت ناحیه مقدسه می خوانیم: "سلام بر آدم، برگزیده خداوند از میان خلایق، سلام بر نوح، همو که دعایش مستجاب شد، سلام بر ابراهیم، که خدا مقام دوستی خاص خویش را به او عطا فرمود".

وجه مشترک همه این سلام ها، حسین(ع) است. زیرا هر کدام از انبیا اگر به مقام خاصی رسیده اند یا دارای ویژگی منحصر به فردی شده اند، امام حسین(ع) را واسطه فیض خودشان با خدا قرار داده اند. 

بخش دوم این زیارت از سلام بر امام حسین(ع) شروع می شود. اوصاف ایشان و یاران با وفایشان در قالب سلام های این زیارت، حدود 75 سلام را در بر می گیرد. 




در قسمتی از این زیارت آمده است: "سلام بر کسی که خداوند شفا را در تربت او قرار داد، سلام بر کسی که دعا زیر گنبد او مستجاب است، سلام بر فرزند زمزم و صفا، سلام بر آن پیکر به خون غلتیده، سلام بر او که ملایک آسمان بر او گریستند، سلام بر گریبان های چاک چاک، سلام بر لبان خشکیده، سلام بر جان های بلا رسیده، سلام بر خون های جاری، سلام بر اعضای قطعه قطعه و سلام بر سرهای بر فراز نی."


 

أَلسَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ ، أَلسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ، أَلسَّلامُ عَلى غَریبِ الْغُرَبآءِ ، أَلسَّلامُ عَلى شَهیدِ الشُّهَدآءِ ، أَلسَّلامُ عَلى قَتیلِ الاَْدْعِیآءِ ، أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ کَرْبَلآءَ ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ بَکَتْهُ مَلائِکَةُ السَّمآءِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ ذُرِّیَّتُهُ الاَْزْکِیآءُ ، أَلسَّلامُ عَلى یَعْسُوبِ الدّینِ ، أَلسَّلامُ عَلى مَنازِلِ الْبَراهینِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْئِمَّةِ السّاداتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الْجُیُوبِ الْمُضَرَّجاتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الشِّفاهِ الذّابِلاتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى النُّفُوسِ الْمُصْطَلَماتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْرْواحِ الْمُخْتَلَساتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسادِ الْعارِیاتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الْجُسُومِ الشّاحِباتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الدِّمآءِ السّآئِلاتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْعْضآءِ الْمُقَطَّعاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُشالاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَةِ الْبارِزاتِ، أَلسَّلامُ عَلى حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ،.......


 

التماس دعا


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی